Thursday, January 14, 2010

Gerhana Separa Matahari


Esok satu lagi fenomena langit terjadi. Diamati dari sebahagian bumi, bulan akan melintas di depan matahari sehingga terjadi gerhana separa matahari. Gerhana Matahari cincin akan melewati satu lautan dan dua benua. Fenomena gerhana terjadi tepatnya tarikh 15 Januari 2010 dimulai kira-kira pukul 6 GMT dari benua Afrika, dan berakhir kira-kira pukul 9 GMT di benua Asia. Puncak gerhana terjadi sekitar pukul 7 GMT di Lautan Hindi.

Gerhana Matahari kali ini istimewa karana melewati negara-negara negara yang sedang mengalami konflik seperti Etiopia, Sudan, Somalia, Israel, Teritori Palestin, Iraq, Afghanistan, Myanmar, Pakistan, dan India. Selain itu, juga dipastikan gerhana dapat disaksikan dari tiga negara yang menempati 5 besar jumlah penduduk terbesar di dunia iatu China, India, dan Indonesia. Gambar di atas memperlihatkan kawasan dunia yang dapat menyaksikan gerhana.Wilayah dunia yang boleh menyaksikan gerhana Matahari (bergaris-garis). Bulatan-bulatan di tengah adalah kawasan yang mengalami gerhana separa matahari. (Eclipse NASA)

Cara mengamati gerhana Matahari

Untuk kesihatan, peminat gerhana disarankan tidak melihat matahari secara terus. Untuk melindungi mata dari rosak, gunakan alat penapis cahaya yang mampu memperkecil intensiti cahaya Matahari hingga sepuluh ribu kali. Alat penapis cahaya boleh dibuat menggunakan kertas yang dapat diperoleh di kedai fotografi.

Teknik lain seperti melihat melalui kepingan magnetik disket, CD, kaca mata hitam, potongan negatif film yang terbakar sering dijadikan alternatif. Walaupun berhasil mengurangi cahaya Matahari yang sampai ke mata, teknik ini masih menyisakan bahaya. Terdapat panjang gelombang inframerah yang tidak tampak oleh mata namun secara signifikan masih boleh menembus filter sederhana di atas. Akibatnya, cahaya infra merah dalam jumlah besar akan jatuh ke retina. Pemakaian peralatan di atas dalam jangka waktu lama akan membuat mata menjadi pedih bahkan boleh buta (mata menjadi tidak sensitif dsb.) Penggunaan peralatan sederhana di atas sebaiknya dihindari.

Selamat mengamati gerhana separa matahari. Semoga langit cerah semula!

No comments:

PUSTAKA